Köpvillkor

Företagsinformation

Organsitionsnummer: 8109304629
Adress: Daysingray, Forsvägen 41, 31164 Vessigebro

Dessa köpvillkor gäller för dig som kund vid köp av fröer samt tillhörande produkter via Daysingray.se. Genom att genomföra ett köp godkänner du dessa köpvillkor.

 

Leveransvillkor

Vi levererar inom Sverige och de flesta länder inom Europa. (Inom EU länder gäller endast till privatpersoner)

Det går bra att beställa fröer samt tillbehör av oss året om!

Vi skickar din order vanligtvis efter 3-5 arbetsdagar från oss, tiden med transport är ej inräknad i leveranstiden.

Den aktuella leveranstiden anges på orderbekräftelsen/Kvittot.

Under högsäsongen mellan okt-mars är leveranstiden oftast längre och brukar anges på första sidan i fröshoppen. För att kunna leverera så snabbt som möjligt, under högsäsong, meddelar vi vänligast att vi inte har möjlighet att kolla upp någon leveransstatus på ordrar förrän dessa angivna leveransdagar har passerat.

Vi skickar beställningar med DHL eller Postnord beroende på paket. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Det är kunden som ansvarar för att ange rätt leveransadress och kontaktuppgifter, vid eventuella tillkommande fraktkostnader vid fel angivning av adress, står kunden för.

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss, så debiterar vi dig 150 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

Innan leverans skickas alltid ett mejl ut med information angånde att din order packas och är redo för leverans. Beställningar skickas oftast från oss 1-3 dagar efter att mejlet skickats ut. Om det gått mer än 14 dagar efter att du fått ditt mejl, men av någon anledning inte fått ditt paket, vänligen kontakta oss via vårt kontaktformulär.

Går det mer än 30 dagar från dagen du fick ditt leveransmejl, och du inte har kontaktat oss inom dessa 30 dagar, kan vi tyvärr inte erbjuda någon ersättning för varor som av någon oklar anledning inte kommit fram.

 

Beställning

Vi förbehåller oss rätten att neka eller annulera en beställlning vid fekatigheter som prisfel eller vid slutsåld produkt.

 

Fraktavgift

Fröer inom Sverige: 29kr

Andra tillbehör inom Sverige: från 49kr-119kr

Den totala fraktavgiften redovisas i kassan. Vid ordervärde överstigande 2000 kr bjuder vi på fraktkostnaden.

 

Garanti

Vi garanterar att fröerna är av god kvalitet vid leverans och att de uppfyller de grobarhetskrav som anges på fröpåsen, dock kan variationer i grobarhet uppstå vid ogynnsamma miljöförhållanden. Garantin täcker inte bristande grobarhet eller odlingsresultat som beror på kundens hantering eller förvaring. Garantin gäller endast under förutsättning att fröerna förvarats och sås enligt våra rekomendationer. Observera att fröer förvaras bäst på en mörk, torr och sval plats. Vi garanterar inte specifika odlingsresultat.

 

Ångerrätt

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador.

Kunden betalar själv returfrakten vid retur (ej reklamation) och ansvarar för risker via transporten tillbaka till oss. Återbetalning sker när varan är tillbaka hos oss i samma skick som när vi levererade.

 

Reklamation (fröer samt övriga produkter)

Vid köp av privatpersoner gäller konsumentköplagen. Du som kund har enligt lag rätt att reklamera en vara inom tre år från inköpsdatum, under förutsättning att felet är usprungligt och fanns där vid leverans. 

Reklamation ska göras inom skälig tid från att felet upptäcktsFör att kunna hantera en reklamation krävs att kunden tillhandahåller underlag som styrker felet.

Fel som rör innehållsmängd, förpackning eller synliga brister ska reklameras vid mottagandet och senast 14 dagar. Efter denna tid förutsätts produkten ha mottagits i godtagbart skick.

Vid godkänd reklamation står vi för returfrakten och åtgärdar felet med ny vara, prisavdrag eller återbetalning, beroende på felets omfattning.

Reklamationsrätten gäller inte vid fel som uppstått på grund av felaktig hantering, förvaring eller yttre omständigheter.

Konsumentköplagen gäller inte om du som köpare är näringsidkare.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Om skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss via vårt kontaktformulär.

Jag fick hem en trasig produkt, vad gör jag?

Kontakta annars oss via vårt kontaktformulär med följande uppgifter:

  • Ordernummer
  • Produktnamn
  • Beskrivning av vad felet är
  • Bild på både yttre och inre emballage
  • Bilder som visar hur varan låg förpackad. Öppna lådans flikar och ta ett kort rakt ner i lådan när allt inneremballage och innehåll ligger som det var packat vid leverans.
  • Tydlig bild eller video på hela produkten som tydligt visar vad felet är

 

Vårt varumärke

Vi förhåller oss till rätten till avtalsfriheten att neka en eller flera kunder att handla från vårat sortiment. Överträdelse kan vara att man tex säljer vidare våra produkter eller liknande utan vår vetskap eller att man på något sätt skadar vårt företag eller varumärke.

 

    Betalningsalternativ

    - Klarna Checkout

    Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

    Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.

     

    - Klarna Faktura

    När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

    • Få alltid hem varan innan du betalar
    • Betalningstid - alltid 30 dagar
    • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
    • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
    • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
    • Möjlighet till delbetalning

    Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

    * Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

     

    - Klarna Konto

    Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

    • Få alltid hem varan innan du betalar
    • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
    • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
    • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
    • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
    • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
    • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

    Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

    Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

    Läs mer: Allmänna villkor

    Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 

     

    - Förskottsbetalning

    Du betalar in pengar i förväg på vårt bankgiro nr. Efter att du skickat din order i kassan får du information på skärmen samt via E-post hur du går tillväga. (Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning)

     

    Personuppgiftslagen

    Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i GDPR.

     

     

     

    Drift & produktion: Wikinggruppen

    Produkten har blivit tillagd i varukorgen